گاهی مواقع ممکن است برای شما این اتفاق پیش آمده باشد که قصد دارید یک کار را شروع کنید، اما به دلایل مختلفی از شروع کردن آن کار طفره می روید. یا حتی ممکن است که بدون شناخت کافی کاری را شروع می کنید ولی بعد از مدتی از انجام آن کار خسته و دلسرد می شوید و به سراغ کار دیگری می روید. یکی دلایل بروز چنین رفتارهایی را می توان نداشتن انضباط شخصی بیان نمود.

از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با تعریف انضباط فردی آشنا نموده و سپس به بیان راه هایی بپردازیم که به شما می گویند چگونه می توانید به یک فرد با انضباط تبدیل شوید.

انضباط شخصی چیست؟

انضباط فردی را می توان به عنوان مجموعه‌ای از رفتارهایی که فرد برای خود تعیین می کند، تا تحت هر شرایطی از آن ها پیروی نموده به هدفی که در ذهن خود دارد برسد، گفته می شود. بنا به گفته آلبرت هارد، انضباط فردی توانایی انجام کارهایی است که باید در یک زمان مشخص انجام داده شوند.

برخی افراد ممکن است با شنیدن کلمه انضباط شخصی این‌ تصور را داشته باشند که باید محیط زندگی و کار خود را تمیز و منظم‌ نگه دارند. اما این گونه نیست، در واقع همان گونه که در بالا اشاره نمودیم انضباط فردی یعنی این که بتوانید بر روی جنبه های مختلف زندگی خود کنترل داشته باشید. بگذارید با یک مثال این مفهوم را برای شما توضیح بدهیم. مثلا میگوییم که شما دارای انضباط فردی در محیط کاری خود هستید، یعنی این که شما اگر در شغل خود پروژه‌ای را بر عهده گرفتید آن را در زمان‌ مقرر تحویل داده و برنامه ریزی درستی داشته باشد. البته عمل کردن به این برنامه ریزی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

البته باید به شما یادآور شویم این موضوع به این سادگی ها نیست، که شما امروز تصمیم بگیرید انضباط و نظم‌ داشته باشید و از فردا تمام کارهای شما بر روی روال باشد. برای این که بتوانید به طور واقعی به این مفهوم‌ دست پیدا کنید لازم است که تغییر و تحولاتی در زندگی شخصی خود ایجاد کنید، و این تغییر و تحول از درون خود شما آغاز می شود.

داشتن انضباط شخصی به خودی خود سبب افزایش اعتماد به نفس شما می گردد و این اعتماد به نفس نقش کلیدی در موفقیت شما ایفا می کند. همچنین سبب ایجاد این حس در شخص می شود که با خود می گوید من میتوانم این کار را انجام بدهم، از این رو رسیدن به موفقیت برای این اشخاص چیزی دست نیافتنی نیست.

البته این جمله را همیشه در گوشه ای از ذهن خود نگه دارید، انضباط شخصی جنگی است که شما علیه خودتان آغاز کرده‌اید، و شک نداشته باشید که در این مسیر حتما با مشکلات، فراز و نشیب هایی رو به رو خواهید شد. ولی چیزی که مهم است و سبب تمایز افراد با اراده با اشخاص دیگر در این زمینه می شود، این موضوع است که اجازه ندهید احساسات مقطعی سبب خشمگین شدن و سردرگمی شما برای رسیدن به هدف‌تان بشوند.

داشتن انضباط فردی در زندگی چه اهمیتی دارد؟

داشتن انضباط شخصی نه تنها افکار شخص، بلکه رفتار و افکار دیگران را نسبت به این شخص دچار تغییر و تحول می کند. در یک بیان ساده بگوییم، هنگامی که شما منظم هستید موقرتر، قابل اعتماد تر و خوش برخورتر به نظر می رسید. و این امر بدون نتیجه نیست، به این صورت که اگر فروشنده باشید، میزان فروش شما و اگه کارمند باشید، بهره‌وری شما و اگر یک شخص کار آفرین باشید بازدهی کسب و کار شما افزایش پیدا می کند.

اهمیت داشتن انضباط شخصی زمانی خود را بیشتر به نمایش می‌ گذارد و بسیار قابل درک می شود که شما قصد انجام کارهای بزرگ را داشته باشید.

چگونه به انضباط فردی دست پیدا کنیم؟

در این قسمت قصد داریم به معرفی راهکار هایی بپردازیم که شما را برای رسیدن به انضباط شخصی کمک و همراهی می کنند.

۱.هدف هایتان را بر روی کاغذ بنویسید و آن ها را به اهداف کوچک تر تبدیل کنید.

برای این که بتوانید در مسیر رسیدن به انضباط شخصی موفق عمل کنید، نباید تمرکز خود را بر روی اهدافی که ماه ها پیشتر برای خود مشخص نموده‌اید، قرار بدهید. بلکه لازم است هدف های خود را دوباره ارزیابی نموده و اگر نیاز بود آن ها را تغییر بدهید و بر روی کاغذ یاد داشت کنید. برای خودتان مشخص کنید که چرا رسیدن به این هدف برای شما دارای اهمیت است و همچنین مشخص کنید که چرا باید این همه انرژی و زمان صرف نمایید تا هدف شما به واقعیت تبدیل شود. انجام این کار کوچک و ساده به شما انگیزه می‌دهد تا به راحتی در مقابل وسوسه ها تسلیم‌ نشوید.

سپس‌ هدف های بزرگ خود را به اهداف ریزتری که در بازه زمانی کوتاه تر می توانید به آن ها دست پیدا کنید تقسیم بندی نمایید. به طور مثال اگر قصد دارید ۵ صبح بیدار بشوید و به انجام کارهایی که رشد و توسعه فردی شما را به همراه دارد بپردازید لازم است که حتما برنامه ریزی نموده و این برنامه را به برنامه های کوچک تر تقسیم کنید.

 اگر شخصی هستید که ۹ صبح از خواب بیدار می شوید و قصد دارید به باشگاه ۵ صبحی ها بپیوندید، این امر برای شما چالش بر انگیز است. ولی اگر این هدف را به هدف های کوچک تر تقسیم بندی نمایید و به آن پایبند باشید، رسیدن به این هدف برای شما راحت تر می شود. به طور مثال یک ماه به جای ساعت ۹ ساعت ۷ از خواب بیدار شوید، این امر می تواند به شما برای رسیدن به هدف بزرگتان کمک مناسبی باشد.

۲. شجاعت شروع کردن را داشته باشید.

همه ما در هنگامی که می خواهیم یک کار جدیدی را شروع کنیم با ترسی مواجهه می شویم که البته این ترس یک امر عادی به حساب می آید و با قرار گرفتن در شرایط آن کار به مرور از میزان این ترس کاسته می شود. برخی افراد همین ترس را عاملی برای انجام ندادن کار و نرسیدن به هدفشان در نظر می گیرند. ولی برای این که بتوانید به انضباط شخصی برسید، نباید این ترس را عاملی برای انجام ندادن کار خود در نظر بگیرید.

حتی ترس از دست دادن سرمایه و شکست خوردن نیز نمی تواند عامل مناسب و قانع کننده‌ای برای خود داری کردن شما از شروع یک کار باشد، بلکه باید با ایمان و اراده قوی در این راه قدم گذاشته و با امید و پشتکار با موانع و مشکلات روبه رو شوید و آن ها را پشت سر بگذارید. داشتن شجاعت علاوه بر این که سبب می شود شما به هدفتان دست پیدا کنید، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و شما را یک قدم به رسیدن به انضباط شخصی نزدیک‌تر می کند.

۳. کارهای سخت را در کنار کارهایی که دوست دارید و لذت بخش است انجام بدهید.

برای این که شما بتوانید به انضباط شخصی دست پیدا کنید لازم‌ است کارهایی را انجام بدهید که دوست ندارید و برای شما چالش برانگیز است. به طور مثال اگر قصد دارید یک نرم افزار جدید را یاد بگیرید، برای دستیابی به این هدف لازم است  که یک ساعت بیشتر در محیط کاری خود بمانید. شاید انجام این کار برای شما کمی سخت و ناخوشایند باشد؛ ولی برای این که این‌ حس ناخوشایند را از خود دور کنید می توانید در کنار انجام آن، مشغول به کاری شوید که از آن لذت می برید. مثلا گوش دادن به یک‌ موزیک و یا نوشیدن یک چای می تواند به شما کمک فراوانی بکند.

۴. داشتن سلامتی جسمی و یک برنامه تغذیه مناسب

برای این که بتوانید یک زندگی لذت بخش داشته باشید و به انضباط فردی برسید لازم‌ است که سلامت خود را حفظ کنید. شاید شما این جمله را بارها شنیده باشید که عقل سالم در بدن سالم است. از این رو برای این که سخت کوشی شما را خسته و اذیت نکند، ورزش را به فراموشی نسپارید. به طور مثال کمی زودتر از خواب بیدار شوید و تا محل کار خود پیاده روی و یا دوچرخه سواری کنید. این کار سبب می شود که شما روزی شاداب داشته باشید.

همچنین داشتن یک برنامه تغذیه‌ای مناسب نیز می تواند سبب بهبودی کیفیت کار شما گردد. به طور مثال برای این که بتوانید قدرت تفکر و تمرکز ذهنتان را افزایش بدهید، ویتامین کافی مصرف کنید. همچنین برای تنظیم نمودن دمای بدنتان به اندازه کافی آب بنوشید.

 ۵. موفقیت های خود را جشن بگیرید.

وقتی شما پس از مدت زمانی کار و تلاش به یک موفقیت دست پیدا می کنید، لازم است که این موفقیت را جشن بگیرید. اما باید توجه داشته باشید که این جشن نباید به گونه ای طولانی شود که شما را از رسیدن به اهداف بعدی‌تان باز دارد. به طور مثال در هنگامی که یک پروژه را با موفقیت به اتمام رساندید به خودتان استراحت بدهید و به خاطر این موفقیت پاداشی برای خودتان در نظر بگیرد و سپس برای رسیدن به اهداف پیش رو به ادامه تلاش خود بپردازید. از این‌ طریق می توانید به انضباط شخصی دست پیدا کنید.

با انجام این کار همیشه می توانید شاد و با انگیزه باشید و با روحیه بیشتری مسیر خود را ادامه بدهید بدون آن که در انضباط فردی شما خللی ایجاد شود و یا از راندمان کاری شما کاسته شود.

۶. درست فکر کنید.

در واقع درست فکر کردن را می توان به عنوان اصل اول در انضباط شخصی به حساب آورد. برخی انسان ها فکر نمی کنند، به گونه ای که انجام هر کاری برای آن ها نسبت به فکر کردن بسیار آسان تر است. اما برای این که، کاری که انجام می دهید تاثیر گذار باشد باید تفکر درستی را داشته باشید، تا در نتیجه کیفیت مناسبی را دریافت کنید.

طبق گفته ادیسون دانشمند و مخترع آمریکایی: 《 فکر کردن سخت ترین انضباط در زندگی هر شخصی است.》

۷. استمرار و پا فشاری کردن بر روی هدف

بزرگ‌ترین امتحانی که یک شخص منضبط می تواند با آن رو به رو شود، پافشاری کردن و داشتن استمرار بر روی هدف و کاری است که قصد انجام دادن آن را دارد، آن هم در محیط هایی که شرایط مساعد نیست. این که بتوانید در این شرایط بر روی هدفتان پافشاری کنید و خود را مجبور به انجام‌ آن کنید، بزرگترین قدمی است که می توانید برای منضبط شدن خود بر دارید. همچنین سعی کنید عواملی که سبب نامناسب شدن محیط برای رسیدن شما به هدفتان می شود را شناسایی نموده و آن ها را حذف کنید. در این صورت رسیدن به هدفتان راحت تر می شود.

۸. یادگیری مطالب جدید

یکی از راهکارهایی که سبب پیشرفت و تعالی شما در کار می شود، یادگیری و فراگیری مطالب جدید است. به خاطر داشته باشید برای این که بتوانید مهارت های خود را افزایش بدهید و در زمینه کاری خود به درآمد بیشتری دست پیدا کنید لازم است که یادگیری روزانه را فراموش نکنید. البته یادگیری مطالب جدید می تواند با روش های مختلفی همچون: فیلم آموزشی، کتاب های آموزشی، جلسات هم اندیشی و … صورت بگیرد.

۹.یک‌ شخص کوچ استخدام کنید.

استخدام یک شخص کوچ می تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک فراوانی بکند. در هنگامی که هدف شما رسیدن به انضباط شخصی است، کوچ می تواند راه رسیدن به این هدف را برای شما راحت‌تر و هموار تر کند. به این صورت که دیدگاه شما را تغییر می دهد و همچنین می تواند پیشرفت شما را ارزیابی نموده و شما را به چالش بکشاند و کمک می کند که شما همیشه انگیزه و انرژی های لازم را داشته باشید.

حرف آخر

 رسیدن به انضباط شخصی، کاری آسان و ساده نیست ولی با راه هایی که بیان کردیم، می توانید قدم به قدم شیوه زندگی خود را تغییر داده و به هدفی که دارید دست پیدا کنید. رسیدن به انضباط درونی می تواند مزایایی همچون: کنترل و مدیریت کردن برنامه های زندگی، اولویت بندی کردن برنامه های مهم زندگی، کاهش حس استرس و کم کاری، احساس ارزشمند کردن، صرفه جویی کردن در وقت و… را به دنبال خود داشته باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از این بخش با متخصصین ما در تماس باشید